En signatur – og en ægte Karen K.

Tegneren bag signaturen “Karen K.” blev døbt Karen Fjord Aschengreen, da hun blev født i 1932. Efternavnet Kjærsgaard fik hun, da hun blev gift med styrmandselev og senere civilingeniør Erik Kjærsgaard i 1951. Hendes navn var derefter Karen Fjord Kjærsgaard, og som kunstner signerede hun oftest sine værker med “Karen K.”.

img_8808
Signatur fra senest 1962, hvor dette julekort er sendt. 

I mere officielle og seriøse kunstneriske sammenhænge omtales hun dog som “Karen Kjærsgaard”. Bl.a. i Familiejournalens omtaler af hendes tegninger til bladet gennem alle årtierne, hos Skars Forlag, hvortil hun tegnede grafiske forsider midt i 1960’erne og hos medicinalfirmaet MECCO-DUMEX, for hvem hun i 1962 illustrerede en H.C. Andersen kalender.

img_8815
Kolofon fra roman fra Skars Forlag, som Karen K. har desginet omslaget til. 

Langt hovedeparten af Karen K.’s produktion er nået ud til folket som masseproducerede produkter. Plastnisser og julekort blev lavet i store oplag og julepynten, som man fandt på Familiejournalens sider, kom ud i lige så store oplag som bladet – altså langt over 100.000 eksemplarer. I min samling har jeg dog én ægte Karen K. – nemlig en lille akvarel, som forestiller rådyr på en snedækket mark. Billedet har jeg købt hos en læser af bloggen, som havde haft billedet i længere tid, men som ikke kunne fortælle nærmere om, hvor det i sin tid var erhvervet fra.

img_8804
En ægte Karen K. akvarel fra 1985

Billedet er signeret “Karen K. 85.” Alligevel var jeg i starten en lille smule skeptisk over for, om det nu også var Karen Kjærsgaard, der havde malet akvarellen. Jeg syntes ikke helt, at stilen var entydig Karen Kjærsgaard, og ret beset kunne der jo sagtens være en anden kunstner, som kaldte sig Karen K. Desuden synes jeg ikke, at signaturen ligende Karen K.’s almindelige signatur.

img_8805
Akvarellens signatur
karen-k-1979
Til sammenligning ses her Karen K. almindelige signatur

Det er en meget fordelagtig egenskab for samlere, at Karen Kjærsgaard gennem det meste af sin karriere signerede sine ting. På postkort, julepanoramaer, billedlotteri, børnebilleder og ark med julepynt findes det karakteristiske “Karen K.”, som var hendes kunstnernavn. Signaturen er meget ens gennem årene – og forskellene i den, er nok mest et udtryk for, at den blev håndskrevet hver gang.

Her er en lille kavalkade over signaturer fra mange af årene i kronologisk rækkefølge.

img_8817
Signatur ca. 1958
img_8813
Signatur 1962
img_8809
Signatur ca. 1965
img_8810
Signatur 1966
img_8811
Signatur 1967
img_8812
Signatur 1972
karen-k-1975
Signatur 1975
karen-k-1979
Signatur 1979
karen-k-1981
Signatur 1981
karen-k-1984
Signatur 1984

Som man kan se, er der ikke den store udvikling i signaturen. Fra den ældste signatur fra sidst i 1950’erne og frem er der en tendens til, at “r’et” i Karen bliver lidt bredere, og at de enkelte bogstaver i navnet bliver lidt mere tydeligt definerede. Men dybest set er det den samme letgenkendelige signatur. Og som det ses, er signaturen på min akvarel fra 1985 temmelig anderledes.

karen-k-1985
Signatur på original akvarel

For at få opklaret om min akvarel er “en ægte Karen K.” og ikke “kunstsvindel” 😉 kiggede jeg nærmere på Karen K. signaturer i Familiejournalen, fra omkring 1985. I Familiejournalen, er det let at følge signaturens udvikling år for år – forudsat at Karen Kjærsgaard faktisk har tegnet og signeret julepynten i den rækkefølge, det er udgivet, og ikke fundet noget gammelt “i skuffen” af og til! Og her sker der noget omkring midten af 1980’erne. Signaturen forsvinder nemlig næsten! Siden det første ark med Karen K. julepynt var blevet bragt i Familiejournalen i 1966 havde der næsten hvert år til jul været både et stort ark – et julepanorama – samt forskellig pynt (hjerter, kræmmerhuse, uroer, dukketeatre) som kunne klippes ud og samles. I 1984 var julepanoramaet erstattet af et ark, der kun havde seperate postkort med vinterfugle. Som barn, kan jeg huske, at det var meget skuffende, at der ikke var noget panorama med nisser det år. Og ydermere var Karen K. signaturen væk. Der var blot med almindelig trykt tekst skrevet “TEGN. KAREN K.” på postkortenes bagside.

img_8818
I Familiejournalens julehæfte i 1984 var der for første gang i mange år ikke noget julepanorama tegnet af Karen K. I stedet fik læserne dette ark med fuglejulekort – og helt uden den karakteristiske Karen K. signatur.

I 1985 var panoramaet erstattet af et ark med nissejulekort (genbrugte billeder fra tidligere julehjerter) –  igen uden den velkendte signatur. Der var ingen yderligere Karen K. julepynt i 1985, og heller ikke i 1986 og 1987. I 1986 var der dog atter et panorama med nisser med den velkendte signatur (Du kan læse om det panorama ved at klikke her). I 1987 var det et nissepanorama, men nu uden signatur (Du kan læse om det panorama ved at klikke her).

14642566_1010065995769197_929386660_n
Signatur 1988

I 1988 var der heldigvis igen Karen K. julepynt i Familiejournalen. Personligt havde jeg dog imellemtiden nået en alder, hvor jeg ikke længere interesserede mig for den slags, så den julepynt har jeg først opdaget som voksen. Nu var der igen signatur, men den var anderledes end før. K.’et, der stod for Kjærsgaard, var nu væk, så signaturen blot var “Karen.”. Det store K i Karen var anderledes end før, idet de skrå streger slyngede sig i en bue om den lodrette streg. Det samme ses på signaturen på min akvarel fra 1985, og det overbeviste mig om, at den vitterlig er malet af Karen Kjærsgaard.

Igen i 1989 var det julepynt med signaturen “Karen.” i Familijournalen, selv om den var næsten usynlig.

karen-k-1989
Signatur 1989

Det blev faktisk den sidste signatur på Karen K.’s julepynt i Familiejournalen. Selv om der blev bragt julepanoramer, kalendre og lidt julepynt igennem 1990’erne var det nu uden signatur – hvis ikke bladet selv skrevet Karen K. med trykte bogstaver. Dermed var den velkendte Karen K. signatur helt forsvundet, og da hendes tegnestil i 1990’erne også blev noget anderledes, kan hendes tegninger fra den periode være svære at kende.

img_8819
Amerikanske engangstallerkner med Karen K.’s design “Winter Birds” og designerens fulde navn trykt på indpakningen. 

Sideløbende med sin danske produktion lavede Karen Kjærsgaard også designs til servietter, paptallerkner og meget andet til det amerikanske firma Caspari indtil kort før sin død i 2014. Derovre var hun ikke kendt som Karen K., men fik – i hvert fald i de senere år – sit fulde navn “Karen Fjord Kjaersgaard” trykt på de varer, som var dekoreret med hendes tegninger. Det er faktisk flot, at firmaet har valgt at hædre de designere, som står bag produkterne, frem for at deres navne blot glider over i anonym glemsel.

KarenKblogheader

 

 

 

 

 

 

One thought on “En signatur – og en ægte Karen K.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s